Bra höstnyheter!

Frame 25.png

Här kommer några korta och positiva nyheter om klimatet och solceller. Fakta i klimatfrågan kan du hålla dig uppdaterad på med stöd av den relevanta och faktakollade länken: https://www.dn.se/klimatet-just-nu/ .

Rekordstort intresse för solenergi
☀️

Sverige har bland världens bästa möjligheter att snabbt bygga ut förnybar el till rimlig kostnad. Förnybar elproduktion gör stor klimatnytta i våra grannländer där 40% av elproduktionen förra året baserades på kol, olja och gas. Nuvarande elexport beräknas minska utsläppen med ca 12 miljoner ton CO2, vilket motsvara 25% av Sveriges totala utsläpp. ”Staten bör bl.a. uppmuntra andelsägd solel, så att också de som bor i lägenheter kan bidra till att det byggs nya solelparker”, skriver 12 forskare och branschföreträdare. (DN 2021-09-15)

Intresset för solenergi växer i Sverige. En av orsakerna tros vara satsningar på skatteavdrag riktade till privatpersoner som vill installera egna solpaneler, batterier för att lagra solenergi eller ladd-stolpar till elbilar. Under 2021 har Skatteverket hittills beviljat skatteavdrag på sammanlagt 332 miljoner kronor. (SvD 2021-08-11)

Solelen lyser upp Europa! I juni och juli stod solkraft för 10 procent av all elproduktion i EU men det krävs mer för att klara klimatmålen för 2030. Solel är betydligt billigare än fossilbaserad elenergi. ”Att  generera el från nya solpaneler kostar nu bara hälften så mycket som att använda befintliga fossilanläggningar i större länder som Tyskland, Storbritannien, Italien, Frankrike och Spanien” skriver tankesmedjan Ember (TT 2021-08-19)

ETC Sol bygger stor solcellspark i Hultsfred

ETC Sol bygger en 10 megawatt stor solcellspark i Hultsfred. Solparken kommer att leverera el till 20 000 hushåll i närområdet och finansieras genom crowdfunding (bl.a. Föreningen Framtidens investeringar). (Dagens ETC 2021-09-05)

Ny rekordinvestering i solceller för Föreningen Framtiden! 🤗

Föreningen har fått fler nya medlemmar och investerade en ny toppnotering med 6 800 kronor i september månad. Nu har vi solceller för hela 108 850 kronor som varje månad producerar helt fossilfri och förnyelsebar el med en potential att bidrar till att minska CO2 utsläpp med 100-tals ton.

Inspiration 💡

Under oktober/november kommer vi att bjuda in till ett webbseminarium för att fördjupa kunskaper och skapa intresse kring solceller.

Vi är fortsatt tacksamma för all slags återkoppling, frågor, förslag, nyheter, inlägg och idéer på nyhetsbrevet och medlemsrekrytering.

Styrelsen genom,
Bosse Lindvall