Bra sensommarnyheter!

Frame 24.png

Hoppas ni haft en fin sommar. Här kommer några korta, viktiga och bra nyheter. Fakta i klimatfrågan kan du hålla dig uppdaterad på med stöd av den relevanta och faktakollade länken: https://www.dn.se/klimatet-just-nu/ .

SVT Nyheter kraftsamlar kring klimatbevakningen

FN:s klimatrapport från IPCC presenterades i början av augusti. Klimatkrisens effekter i vår samtid och för vår framtid blev mycket konkreta.

Nu kan du prenumerera på SVTs nyhetsbrev om klimatet! Här får du varje söndag de viktigaste klimatnyheterna, reportagen och dokumentärtipsen samlade. Samt pinfärska klimatanalyser från våra kommentatorer och reportrar.

Har du en vän som skulle vara intresserad av de senaste klimatnyheterna? Skicka gärna länken vidare: svt.se/klimatbrevet. (SVT 2021-08-30).

Reaktioner på IPCCs senaste rapport

”Hur ska en vanlig människa förhålla sig till alla rapporter om klimatkrisen? Det viktigaste var och en av oss kan göra är faktiskt att rösta på de partier som är beredda att på allvar göra något åt den annars väntande apokalypsen. Det andra är att gå med i föreningar där människor gemensamt kämpar mot klimatkrisen. Det tredje är att ta personligt ansvar och göra klimatsmarta val i vardagen.” (fritt Göran Greider, Dala-Demokraten)

”Satsa 400 miljarder (ungefär samma summa som satsades på krisstöd i samband med pandemin) på investeringar i fossilfri energiproduktion, då är det möjligt att nå klimatmålen i Sverige!” (fritt DN debatt 2021-08-21)

Ny rekordinvestering i solceller för Föreningen Framtiden! 🤗

Föreningen investerade (tack vare medlemsökning och att flera medlemmar har höjt sitt månadssparande) en ny toppnotering med 6 400 kronor i augusti månad. Nu har vi solceller för hela 102 050 kronor som varje månad producerar helt fossilfri och förnyelsebar el och därmed bidrar till att minska CO2 utsläpp med 70-90 ton per år.

Mer om detta på vår föreningsstämma den 8 september.

Första föreningens stämman!

Föreningen Framtiden Sol ekonomisk förening har sin första ordinarie föreningsstämma om en vecka dvs onsdagen den 8 september kl. 18.30. För att du ska kunna delta vid mötet måste du få en inbjudan via Zoom. Om du vill delta och det är inte försent, maila till Annika Thomsson, annikathomsson@gmail.com så kommer det en länk. Varmt välkomna!

Keep up the good work! 🙌

Vi är fortsatt tacksamma för all slags återkoppling, frågor, förslag, nyheter, inlägg och idéer på nyhetsbrevet och medlemsrekrytering.

Styrelsen genom,
Bosse Lindvall