Höstnyheter! Nyhetsbrev #13

Många av oss följer nog med spänning COP26. Världens ledare beskriver läget som kritisk för vår planeten och för våra möjligheter att hantera klimatkrisen. Vi i föreningen försöker drar vårt ”strå till stacken”. Här kommer några korta, viktiga och bra nyheter. Som vi tidigare skrivit i detta nyhetsbrev väljer vi ut positiva nyheter, det betyder inte att vi tycker att allt som händer i klimatfrågan är positivt.

Fakta i klimatfrågan kan du fortfarande hålla dig uppdaterad på med stöd av den relevanta och faktakollade länken https://www.dn.se/klimatet-just-nu/ , SVTs klimatbevakning www.kontakt.svt.se och/eller på vår hemsida https://www.foreningenframtiden.com/.

En av världens största pensionsfonder blir klimatsmart
👵 🧓 👴 🌎

Nederländsk ABP har tagit beslut att sälja av alla tillgångar kopplade till fossila bränslen. Avyttringen ska vara gjord senast 2023 och omfattar investeringar på totalt 15 miljarder euro. I stället ska man investera i återvinningsbar energi. ABP följer därmed flera andra stora aktörer som Blackrock och Fidelity International som inför klimatmötet i Glasgow lanserat liknande åtgärder. (DN 2021-10-27

Ny samarbetspartner för Föreningen Framtiden
🙏

Solenergi är ett starkt växande utvecklingsområde både globalt och i Sverige (se vårt senaste nyhetsbrev) och av stort värde för arbetet mot klimatkrisen. Föreningen inleder nu samarbete med och investerar i Solar Park i Helsingborg. Så här presenterar de sig:

”Solar Park ser teknologi som en frigörande kraft för människan och naturens resurser. Vi är en samägd ekonomisk förening som vill göra det enkelt för människor och företag att göra något riktigt klimatsmart. Våra medlemmars pengar arbetar för klimatet samtidigt som de förvaltas på ett långsiktigt sätt. Tillsammans finansierar våra medlemmar Sveriges största och smartaste solcellspark. Vår strävan är att installera en solcellsanläggning med 2 MW kapacitet i NSR:s industripark utanför Helsingborg.”

Solar Park har över 400 medlemmar, samarbetar med ett stort energibolag Öresundskraft, bygger sina anläggningar på gamla deponier (se bilderna ovan), har en mycket kompetent styrelse och har redan med sina solceller minskat CO2 -utsläpp med över 500 ton. I mail konversationen mellan oss har de betecknad oss som ”syskonförening”.  Läs gärna mer på deras hemsida https://solarpark.se/ .

Ny rekordinvestering i solceller! 🤗

Föreningen har fått flera nya medlemmar och investerade ett nytt rekord med 7 100 kronor i oktober månad. Nu har vi solceller för hela 115 950 kronor som varje månad producerar helt fossilfri och förnyelsebar el med en potential att bidrar till att minska CO2 utsläpp med 100-tals ton.

I enlighet med styrelsens förslag och med stöd av medlemsförfrågan (där nära 60% av medlemmarna gav ett aktivt Ja) investerar vi denna månad 4 100 kronor i ETC Sol AB och 3 000 kronor i Solar Park.

Inspiration 💡

”Lyssnade precis på det här avsnittet, ”Tufft att klara 1,5 gradersmålet”: https://sverigesradio.se/avsnitt/1749690 Tre experter som reflekterar. Superbra, tydligt, lättförståeligt och intressant. Man förstår allvaret men lämnas också med en gnista hopp. I slutet lyfts vikten av förnyelsebar energikällor och framförallt solenergi “

Tips från en medlem, väldigt bra!

Vi är fortsatt tacksamma för all slags återkoppling, frågor, förslag, nyheter, inlägg och idéer på nyhetsbrevet och medlemsrekrytering.

Styrelsen genom,
Bosse Lindvall

Föregående

Hur vi ska föda en växande befolkning utan att förstöra planeten?

Nästa

Bra höstnyheter!