Bra sommarnyheter!

Frame 22.png

Redaktionen tänker ta sommarledigt, så detta är det sista nyhetsbrevet inför sommaren. Här kommer några riktigt soliga nyheter. Vi ses igen i augusti 😊. Fakta i klimatfrågan kan du hålla dig uppdaterad på med stöd av den relevanta och faktakollade länken: https://www.dn.se/klimatet-just-nu/ .

Rekordstort intresse för solenergi

Branchorganisationen Svensk Solenergi rapporterar ett rekordstort intresse för solcellsanläggningar. I år har man redan fått in mer än 10 000 föranmälningar för solcellsanläggningar och räknar med att vi i Sverige vid årsskiftet kommer att ha drygt 100 000 solcellsanläggningar. En pådrivande faktor är förbättrade ekonomiska villkor för små producenter av solenergi .

Nyligen invigde HSB Sörmland Sveriges största solcellspark som ska försörja HSB föreningar med solcellsel (parken kan en solig dag försörja hela Strängnäs, ca 40 000 invånare).

(Rapport SVT 1 2021-06-14).

Ny rekordinvestering i solceller för Föreningen Framtiden!

Föreningen investerade 6 100 kronor i juni månad. Nu har vi solceller för hela 89 550 kronor som varje månad producerar helt fossilfri och förnyelsebar el och därmed bidrar till att minska CO2 utsläpp med flera hundratals ton.

Lär dig mer om klimatet och få med fler i föreningen!

Om motivationen inför det vi gör tillsammans sjunker, läs lite på https://www.dn.se/klimatet-just-nu/ för enkla och pedagogiska förklaringar till det som sker just nu. Det är ingen rolig läsning men viktig – livsviktig!

Det finns många hoppfulla initiativ och aktiviteter både individuella, i industrin och politiken vilket vi kommer skriva mer om efter sommaren. Glädjande nog blir vi fler och fler medlemmar och vi är snart uppe i 50 personer som vill göra något konkret för vårt klimat. De flesta av oss 50 sätter in 100 kr per månad, vissa än mer och i något fall ända upp till 800 - 1 000 kr. Fantastiskt!

Vill du värva en ny medlem? Skicka ett kort mail till någon du känner och tycker om. Så här brukar jag skriva:

”Hej!

Jag antar att ni precis som jag oroar er för klimatkrisen och hur framtiden kommer att se ut för våra barn och barnbarn. Antagligen gör ni en massa bra saker för att minska utsläpp av växthusgaser och leva ett mer hållbart liv. Här är en inbjudan till ännu en bra sak.

Jag är tillsammans med mina vänner, barn och bekanta sedan drygt ett år med i en ideell förening som arbetar med konkret klimatarbete. Titta på nedanstående länk, om du tycker det verkar bra är du varmt välkommen i föreningen, det är enkelt att gå med.

Och det är helt ok att tacka nej 😉.”

Första föreningensstämman!

Föreningen Framtiden Sol ekonomisk förening har sin första ordinarie föreningsstämma onsdagen den 8 september kl. 18.30. Ta tillfället i akt, boka tiden redan nu och träffa lite fler solcellssparare. Kallelse och stämmohandlingar kommer att skickas ut i v. 33. Varmt välkomna!

Keep up the good work! 🙌

Vi är fortsatt tacksamma för all slags återkoppling, frågor, förslag, nyheter, inlägg och idéer på nyhetsbrevet och medlemsrekrytering.

VI PÅ REDAKTIONEN ÖNSKAR ER ALLA EN HÄRLIG SOMMAR!

Styrelsen genom,
Bosse Lindvall