Bra försommarnyheter!

Frame 23.png

Här kommer några korta, viktiga och bra nyheter. Som vi tidigare skrivit i detta nyhetsbrev väljer vi ut positiva nyheter, det betyder inte att vi tycker att allt som händer i klimatfrågan är positivt. I detta nyhetsbrev kommer några inte helt positiva men viktiga de med. Fakta i klimatfrågan kan du hålla dig uppdaterad på med stöd av den relevanta och faktakollade länken: https://www.dn.se/klimatet-just-nu/ .

AP fonderna dumpar fossila bolag

Som vi tidigare rapporterat har en del av våra pensionspengar, nära 1 000 miljarder kronor, tidigare investerats i fossilindustri (främst olja och kol). Första och andra AP-fonden har redan avyttrat samtliga fossila investeringar och tredje och fjärde AP-fonderna är på god väg. Sjunde AP-fonden har fortfarande stora innehav i den fossila sektorn. Nu pågår en lagrådsremiss med hållbarhetskrav även för dem (TT 2021-05-27).

Domstolsbeslut - Shell ska minska sina utsläpp med 45% till år 2030

Som ni säkert redan läst har en domstol i nederländska Haag i onsdags slagit fast att oljejätten Shell ska minska sina utsläpp för att det ska bli möjligt att nå klimatmålen i Parisavtalet. Domen är den senaste av flera rättsfall som rör klimatförändringen. För några veckor sedan slog Tysklands högsta domstol fast att landets klimatlagstiftning måste skärpas för att säkra framtiden för dagens unga (DN 2021-05-27).

Vi behöver bromsa koldioxidutsläpp nu och det är möjligt!

Enligt FNs klimatpanel (IPPC) behöver vi stoppa koldioxidutsläppen mycket snabbare än man tidigare trott annars är risken stor att jorden medeltemperatur ökar till mellan 2,6 – 4,9 grader år 2100. Konsekvenserna av detta kan bli mycket dramatiska beroende på en rad tröskeleffekter (t.ex. upptinad permafrost som frigör metangas, avsmältande inlandsisar med flera meters höjda havsnivå.

Johan Rockström menar att det är möjligt men det krävs att fler länder instiftar och följer på samma sätt som i Sverige, Storbritannien och EU(Aktuellt 2021-05-20)

Västra Götalands regionen visar vägen i klimatomställningen – mer solenergi!

I regionens klimatsatsning ingår ett konkret mål på att bli fossil oberoende 2030. Regionen toppar listan över antalet installerade solcellsanläggningar i landet för femte året i rad. Enbart 2020 installerades 3 945 solcellsanläggningar i regionen (Energimyndigheten april 2021)

Ännu fler medlemmar och solceller 🤗

Föreningen investerade ytterligare 5 100 kronor i maj månad. Nu har vi solceller för hela 83 450 kronor som varje månad producerar helt fossilfri och förnyelsebar el och därmed bidrar till att minska CO2 utsläpp med flera hundratals ton. Med några medlemmar till kommer vi att ha investerat ca 150 000 kronor vid årets slut.

På föreningens styrelsemöte den 17 maj beslutades att föreningsstämman ska genomföras den 8 september kl. 18.30. Inbjudan kommer senast 2 veckor innan.

Keep up the good work! 🙌

Vi är fortsatt tacksamma för all slags återkoppling, frågor, förslag, nyheter, inlägg och idéer på nyhetsbrevet och medlemsrekrytering.

ÄNTLIGEN VARMT, NJUT AV SOLEN!

Styrelsen genom,
Bosse Lindvall