Bra påsknyheter!

Frame 21.png

Här kommer några korta, viktiga och positiva nyheter. Denna gång med fokus på några nyheter om hur offentlig sektor bidrar till konkreta klimatåtgärder. Som vi tidigare skrivit i detta nyhetsbrev väljer vi ut positiva nyheter, det betyder inte att vi tycker att allt som händer i klimatfrågan är positivt. Fakta i klimatfrågan kan du hålla dig uppdaterad på med stöd av den relevanta och faktakollade länken: https://www.dn.se/klimatet-just-nu/ .

Finansinspektionens hållbarhetsrapport 2021 – klimatet i fokus

Finansinspektionen har i uppdrag att arbeta för att det finansiella systemet bidrar till hållbar utveckling. Det innebär bl.a. att bedöma i vilken mån ”bruna”(fossilberoende) respektive ”gröna” (fossilfria) investeringar innebär risker för finansiell instabilitet. Myndigheten kommer alltså att bedöma vilka långsiktiga risker som finns med investeringar i verksamheter som inte är långsiktigt hållbara.

Trycket på banker, försäkringsbolag, finansinstitut etc. kommer att öka markant och kommer öka fokus på finansmarknadsaktörernas klimatrapportering. Det är goda nyheter för klimatet. (Finansinspektionen 2021-03-18)

Aftonbladets rubrik väcker uppmärksamhet - ”Finansinspektionens chef – en osannolik klimataktivist”

”Att låna ut pengar till miljöbovar kan bli en dålig affär. Myndigheten kan förra veckan gjort mer för klimatomställningen än alla kändisars flygskam tillsammans. Myndigheten ska nämligen förstärka arbetet med att granska hur svenska banker arbetar med hållbarhet i sina affärer. Om banken lånar ut mycket pengar till företag som bidrar till klimatförändringar ska det framgå anser myndigheten.”

”Nu konstaterar Finansinspektionen att en av de stora finansiella riskerna för framtiden är klimatomställningen. Vi vet att det kommer att bli dyrare att släppa ut koldioxid och vi vet att konsumtion av produkter som förstör klimatet måste minska”. (Aftonbladet 22 mars 2021)

Finansinspektionen har nu fått utökade möjligheter att agera kraftfullt mot bl.a. bankerna. Här ett exempel :

”SEB har sedan Parisavtalets slöts stöttat fossilbolag med 158 miljarder kronor i lån. 34 miljarder har pumpats in i oljeutvinning i Arktis de senaste 3 åren. Ett kryphål i SEB:s policy möjliggör för oljebolag, att som t.ex. Lundin Energy fortsätta leta olja i Arktis.” (Greenpeace 28/3 -21) Detta kommer inte att bli möjligt utan sanktioner från FI i fortsättningen!

Ännu fler medlemmar och solceller 🤗

Vi har fått nya medlemmar och är snart 45 personer. Föreningen investerade ytterligare 5 000 kronor i mars månad. Nu har vi solceller för hela 73 300 kronor som varje månad producerar helt fossilfri och förnyelsebar el och därmed bidrar till att minska CO2 utsläpp med flera hundratals ton. Med några medlemmar till kommer vi att ha investerat ca 150 000 kronor vid årets slut.

Styrelsen för föreningen har möte den 29 mars för att planerar för föreningsstämma i maj där bl.a. verksamhetsberättelse, årsredovisning, revisionsrapport och plan för föreningens framtida arbete ska diskuteras. Styrelsen återkommer i frågan.

Keep up the good work! 🙌

Vi är fortsatt tacksamma för all slags återkoppling, frågor, förslag, nyheter, inlägg och idéer på nyhetsbrevet och medlemsrekrytering.

GLAD PÅSK!

Styrelsen genom,