Bra vinternyheter!

Frame 17.png

Här kommer några korta positiva nyheter i klimatfrågan och lite bra kunskap. Fakta i klimatfrågan kan du hålla dig uppdaterad på med stöd av den relevanta och faktakollade länken: https://www.dn.se/klimatet-just-nu/ .

Världens största kapitalförvaltare skärper tonen mot företag som inte hanterar klimatfrågan!
🗣

Blackrock som förvaltar flera tusen miljarder dollar säger att ”klimatrisken är en investeringsrisk” och att förflyttningen till hållbara investeringar accelererar mycket snabbare än man trott. Blackrock menar att när företag och regeringar driver på i klimatfrågan kommer det ske stora förändringar i värdet på företag och de klimatmedvetna kommer att värderas högst. (DN 29/1-21)

AP fonder dumpar fossilbolag
🏭

Greenpeace, Fria Pensionärer, Naturskyddsföreningen m.fl. har länge kampanjat för att få de statliga AP-fonderna som förvaltar våra pensionsmedel att flytta pengarna har gett resultat. Första AP-fonden har beslutat att dra sig ur bolag med fossil verksamhet på grund av de finansiella riskerna med kol, olja och gas.

Beslutet innebär att fonden säljer av sitt innehav i 130 fossilbolag till ett värde av ca 4,5 miljarder kronor. Nu följer även andra AP-fonden efter och dumpar investeringar i fossila bränslen samt ställer dessutom om portföljen i linje med Paris Aligned Benchmark. Det är steg i rätt riktning och nu förväntar vi oss att alla AP-fonder gör detsamma. (bl.a. Dagens Eko 1/2 -21)

Nya tekniker ska fånga mer koldioxid än vad inrikesflyget släpper ut ✈️

Stockholm Energi skalar nu upp projektet att fånga in koldioxid. Värtaverkets anläggning är klar för start om fem år, enligt bolaget.

”Vi kan motverka 800 000 ton koldioxid per år” säger chefen för forskning och utveckling på Stockholm Energi. (DN 26/11 -20)

Ännu fler medlemmar och solceller 🤗

Vi har fått nya medlemmar och är snart 45 personer. Föreningen investerade ytterligare 4 800 kronor i januari månad, nästa månad blir det 5 000 kronor tack vare medlemsökningen. Nu har vi solceller för hela 63 300 kronor som varje månad producerar helt fossilfri och förnyelsebar el och därmed bidrar till att minska CO2 utsläpp med flera hundratals ton.

I februari kommer styrelsen att utvärdera det gångna årets arbete och diskutera hur vi kan utveckla föreningen under 2021. Vi återkommer med information om detta i nästa nyhetsbrev.

Keep up the good work! 🙌

Vi är fortsatt tacksamma för all slags återkoppling, frågor, förslag, nyheter, inlägg och idéer på nyhetsbrevet och medlemsrekrytering.

Styrelsen genom,
Bosse Lindvall